top of page
  • Writer's picturepeter

Miten parantaa suorituskykyä?

Päivitetty: 7. marrask. 2022

Valtaosa mun coachingasiakkaista haluaa ratkaisuja työelämän haasteisiin. Halutaan parantaa ajankäyttöä, löytää helpotusta arjen johtamistilanteisiin, selkeyttää johtamista ja sen rooleja tai kehittää vuorovaikutustaitoja. Kaikki nämä ovat tarpeellisia ja hyödyksi. Mutta, jos suorituskyvyn kivijalat eivät ole kunnossa, ei tuloksiakin synny niin tehokkaasti.


Huomio elämänhallinnan perusteisiin!

Hyvä suorituskyky lähtee liikkeelle omasta elämänhallinnasta. Tässä kohtaa voisin puhua arvoista, identiteetistä ja yleisesti elämän mielekkyydestä. Jätän nämä kuitenkintoisee kertaan ja keskityn kolmee suorituskyvyn supervoimaan, jotka ovat lepo, liike ja ravinto. Jos siis haluat parantaa suorituskykyäsi työssä tai vapaa-ajalla, hoida nämä ensin kuntoon,


Lepo. Keskiverto aikuinen tarvitsee 7-8h laadukasta unta joka yö. Hyvät yöunet varmistetaan jo päivällä, joten pidä riittävästi mikrotaukoja (2-5min) pitkin päivää, muista sekä työ- että kognitiivinen ergonimia ja rauhoita kuormittava puuhailu mielellään pari tuntia ennen unille menoa.


Liike. Liiku riittävästi ja sovita liikunnan kuormitus muuhun elämään. Jos työ ja arki kuormittaa raskaasti, voi ainoa vaihtoehto olla tiukan treenin korvaaminen kevyemmällä palauttamalla liikkeellä.


Ravinto. Sovita polttoaineen määrä kulutuksen tarpeeseen. Monipuolinen ravinto tekee hyvää keholle ja luo edellytykset hyvälle toimintakyvylle. Samalla muista, että alkoholi vaikuttaa unen laatuun. Nyrkkisääntönä voitaneen todeta, että mitä kuormittavampi / stressaavampi arki on, sen tarkempi kannattaa alkoholin suhteen olla.


Kokonaiskuormitus on taikasana

Liike, lepo ja ravinto luovat perustan, jolle oma hyvinvointi ja suorituskyky voidaan tuloksellisesti rakentaa. Näiden ohella huomio kannattaa kiinnittää ei stressiin tai kuormitukseen, vaan kokonaiskuormitukseen. Tämä sisältää kaiken sen, miten arki kuormittaa ja miten siitä palaudumme. Mitä paremmin voimme fyysisesti, mentaalisesti ja sosiaalisesti, sen paremmin kestämme ajoittaista stressiä ja/tai kuormitusta. Pistemäinen stressi/kuormitus ei kuitenkaan ole niin oleellista, kuin pidemmän aikavälin kokonaiskuormitus. Tässä sinulle ihan avainkysymys pohdittavaksi:


Katso elämääsi kahden viikon, kuukauden tai kvartaalin aikajänteellä, kuinka kuormittunut/stressaantunut olet?

Ja muutama kysymys jatkoon:

  1. Mikä kuormituksen aiheuttaa?

  2. Mitkä muut asiat vaikuttavat kuormitukseen?

  3. Mitä olet tehnyt purkaaksesi kuormitusta? Miten olet onnistunut?

  4. Mitä tapahtuu, jos et tee mitään?


Lopuksi

Älä yritä rakentaa suorituskykyäsi hiekalle. Huipulla olo vaatii vahvaa mentaalista hyvinvointia. Huonosti itsensä kanssa voiva johtaja tulee lopulta hukkaamaan potentiaaliaan. Hän ei myöskään ole niin hyvä ihmisten johtaja, kuin mitä voisi olla voisessaan hyvin. Samoin asiantuntija, joka ei piittaa itsestään, ei koskaan anna parastaan. Sama pätee myös tiimeihin, mutta se on sitten kokonaan oma tarina.


-Peter


Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page