top of page
  • Writer's picturepeter

Taltuta stressi - kiinnitä huomio kokonaiskurmitukseen

No news! Asiantuntijatyö, kuten myös johtaminen, on muuttunut vaativammaksi. Teknostressi uusien järjestelmien käytössä on monelle arkipäivää. Tietotulva, keskeytykset, oman työn, tavoitteiden ja onnistumisen sidoksisuus muihin monimutkaistaa työsarkaa edelleen. Väliportaan esihenkilöt kohtaavat jakuvasti kasvavia odotuksia niin johdettavilta, johdolta kuin sidosryhmiltä ja asiakkailta. Fakta on, että nykypäivän työ on psyykkisesti erittäin kuormittavaa ja hyvinvointia kuluttavaa.


Mikä avuksi?

Monet yritykset tarjoavat kasvavassa määrin tukea työhyvinvointiin. On tyky-tunteja, liikunta-appia, työpaikan liikuntaryhmiä, lyhytterapisa ja laajennettua työterveyshuoltoa. Hyvä näin! Näistä on monelle apua ja iloa.


Silti, työntekijä, jonka työmäärä heijastuu unen laatuun, syö vapaa-ajan ja energian panostaa lähsisiin, ei kaipaa liikuntaseteliä tai ilmaista terapiaa, vaan kokonaiskuormituksen ja työmäärän ja työn vaatimusten kohtuullistamista.


Tutkimukset ja arkijärki osoittavat, että terve henkilö omaa paremman kyvyn elää paineistettua arkea. Vahva psyyke ja keho kestää paremmin stressiä. Silti liika on aina liikaa. Jokaiselle raja tulee joskus vastaan. Kuinka nopeasti, se on yksilöllistä.


Huomio kokonaiskuormitukseen

Hyvinvoinnin kannalta avainsana on kokonauskuormitus eli kaikkien kuormitus- ja voimavaratekijöiden vaikutusten loppusumma. Jos summa on päivästä ja viikosta toiseen negatiivinen, on syytä tehdä muutoksia ja keventää arkea. Tärkeintä kokonaiskuormituksessa on tiedostaa, mitkä kaikki asiat työssä ja/tai elämässä ylipäätään lisäävät negatiivista kuormitusta ja toisaalta, mitkä asiat antavat energiaa ja palauttavat.


Tässä pari kysymystä selkeyttämään nykyistä tilannettasi:

  1. Palaudutko riittävästi arjesta?

  2. Menevätkö illat ja viikonloput työstä toipumiseen ja voimien palauttamiseen?

  3. Miten tyytyväinen olet nykyiseen terveydentilaasi?

  4. Kuinka usein koet iloa ja mielihyvää siitä, mitä teet?

  5. Miten paljon arkeen mahtuu liikuntaa ja lepoa?


Kysymyksiä hyvinvoinnin johtamisen tueksi:

  1. Kuinka hyvin sinä esihenkilö olet tietoinen johdettaviesi (työ)hyvinvoinnista?

  2. Miten paljon teillä huomioidaan ihmisten hyvinvointi?

  3. Koska viimeksi olet jutellut johdettaviesi kanssa heidän jaksamisesta/hyvinvoinnista?

  4. Miten hyvinvoinnin johtaminen näkyy arkijohtamisessadi?


Itse kukin meistä voi tehdä todella paljon kokonaiskuormituksen eteen. Raskas työpäivä edellyttää riittävää lepoa tiukan treenin sijaan. Jos työ vie enemmän kuin antaa, eikä sitä voi muuttaa, onko edessä päätös työpaikan vaihdosta? Joskus tarvitaan radikaalimpia päätöksiä kuin lenkin valinta sohvan ja lempisarjan sijaan.


Kokonaiskuormitukseen voidaan vaikuttaa myös työpaikoilla. Työn psyykkinen leanaus T. tuunaaminen yhdessä voi tuottaa merkittäviä parannuksia kuormittavuuteen. Tähän tosin pitää löytää sekö aikaa että yhteistä halua.


-Peter


3 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page