Kuinka onnistua coachina (ja toimia ydintaitojen mukaisesti)
- peter
- 23.7.
- 2 min käytetty lukemiseen
Muutaman kerran olen Linkkarissa kirjoittanut, että suoritan parhaillaan Comprehensive ICF PCC Marker Assessor Training -koulutusta. Kyseinen koulutus antaa siis välineitä - ja mahdollisuuden - arvioida coachingnäytteitä International Coaching Federationin (ICF) coachingin ydintaitojen mukaisesti. Nämä ydintaidot jakautuvat kahdeksaan eri osa-alueeseen, jotka ovat:
Toimii eettisesti
Ilmentää coachingin ajattelutapaa
Luo ja päivittää sopimukset
Rakentaa luottamusta ja turvallisuutta
On läsnä
Kuuntelee aktiivisesti
Herättää tietoisuutta
Edistää asiakkaan kasvua
Yllä kuvatut kahdeksan eri osa-aluetta koostuvat useammasta alakohdasta, joissa kuvataan sitä, miten coach voi esimerkiksi rakentaa luottamusta ja turvallisuutta tai mitä tekemällä hän pystyy edistämään asiakkaan kasvua. Nämä ydintaidot antavat coacheille hyvän pohjan oman toiminnan tarkastelulle ja kehittymiselle. Samalla ydintaitoihin sitoutuminen tarkoittaa myös asiakkaille luotettavuutta. Coach, joka toimii näiden mukaisesti toimii ammattimaisesti tavalla, joka on määritelty globaalissa organisaatiossa.
ICF:n standardit täyttävässä coach-koulutuksessa tulee nimenomaan keskittyä näihin taitoihin, niiden ymmärtämiseen sekä käytännön harjoitteluun. Ja kun coacheja arvioidaan (esimerkiksi silloin, kun coach haluaa siirtyä seuraavalle tasolle), heidän toimintaansa tarkastellaan nimenomaan peilaten näihin ydintaitoihin. Sanomattakin selvää, että coacheille tämän kokonaisuuden hallinta on elämänmittainen matka.
Coacheille tämän kokonaisuuden hallinta on elämänmittainen matka.
PCC Marker Assessor -koulutuksessa käydään läpi kutakin yksittäistä ydintaitoa ja sitä, miten coach voi toiminnallaan joko toimia tämän mukaisesti tai tätä vastaan. Otetaan esimerkki vaikkapa tavoitteen asettelusta (coachinghan on tavoitteellista työskentelyä). Coachin tulee melko pian kunkin tapaamisen alussa kysyä coachattavalta, mitä hän toivoo keskustelun antavan hänelle (eli mikä on tapaamisen tavoite). Toisaalta asiakas voi itse (ilman erikseen kysymistä) myös sanoa esimerkiksi, että haluaisin tässä tapaamisessa saada itselleni pari konkreettista vinkkiä asiaan XYZ.
Kysymällä tavoitteesta, coach huolehtii osaltaan siitä, että tapaamisessa on konkreettiset tavoiteet. Jos asiakas puolestaan itse sanoittaa, mitä tavoitteita tapaamisella tulisi olla, coachin tulee osoittaa, että hän on huomioinut tavoitteet. Esimerkiksi sanomalla "Tavoitteesi kuulostaa hyvältä. Miksi näiden saavuttaminen on sinulle tärkeää?".
Onnistuminen coachina on käytännön tekemiseen keskittymistä
Jokaisen coachin tulisi osata vastata seuraavaan kysymykseen: Millä tavalla minä varmistan, että ...XYZ... toteutuu työssäni? Ihmisten keskinäisessä vuorovaikutuksessa on liian helppo mennä helppojen vastausten taakse. Totta kai minä kuuntelen asiakastani. Ilman muuta kerron kaiken olennaisen tiedon sopiessani coachingpalveluiden myynnistä. Tietenkin pyrin oivalluttamaan coachattavaani. Valveutunut ja ammattimaisesti toimiva coach pohtii, minkälaisella tekemisellä hän osoittaa myös nämä "itsestäänselvyydet".
Tässä on jokaiseen kahdeksaan kohtaan kysymys, jolla omassa pohdinnassa pääsee mielestäni hyvin alkuun:
Millä tavalla coachingin eettiset periaatteet näkyvät harjoittaessani ammattia?
Kuinka käytännössä toteutan coachingin ajattelutapaa työssäni?
Miten varmistan, että asiakkaiden kanssa tehtävät sopimukset ovat kaikille selkeitä?
Kuinka lisään luottamusta ja turvallisuutta a) coachingin tilaajien ja b) coachattavieni kanssa?
Miten varmistan, että olen riittävästi läsnä asiakkailleni?
Millä tavalla varmistan sen, että kuuntelen asiakkaitani aktiivisesti?
Mitä tekemällä pyrin herättämään tietoisuutta?
Kuinka käytännössä edistän asiakkaan kasvua?
Näillä pääsee siis pohdinnassa alkuun. Itselleni arvokasta on ollut käydä keskusteluita (työnohjaus tai mentorointi) toisen kokeneen ammattilaisen kanssa. Keskustelut luotettavan henkilön kanssa tukevat erinomaisesti ammatillista kasvua. Tässä toimii loistavasti myös erilaisiin koulutuksiin osallistuminen.
Tervetuloa kehittymään coachingin etiikka huomioiden!
Suomen coachingin ja mentoroinnin eettinen toimikunta toteuttaa syksyllä 2025 kolmen webinaarin sarjan coachingin etiikkaan liittyen. Teemoina ovat: 1) eettisyys coachingtyössä, 2) eettisyys coachingsuhteessa sekä 3) coachina kehittyminen on eettisyyttä. Nämä kolme webinaaria käsittelevät coachingia kolmen vaiheen kautta: asiakassuhteiden luominen/myynti/markkinointi, coachingtapaamiset sekä asiakasprosessien välissä tapahtuva ammatillinen kehittyminen.
Webinaareihin voivat osallistua ICF Finlandin, EMCC Finlandin sekä Suomen Coaching-yhdistyksen jäsenet.
Lisää webinaareista osoitteessa: https://www.coaching-yhdistys.fi/tapahtumat-ja-koulutukset/
-Peter
留言